I det driftsorienterede tilsyn med sociale tilbud skal Socialtilsyn Midt bl.a. indhente oplysninger, vurdere kvalitet og træffe afgørelser. Socialtilsyn Midt skal vurdere, om tilbuddet opfylder de faglige, økonomiske og organisatoriske betingelser for godkendelse. Det er op til Socialtilsyn Midt – efter en konkret vurdering – at afgøre, hvilke yderligere oplysninger der skal indhentes for at kunne træffe en afgørelse.
Tilrettelæggelsen af driftsorienterede tilsyn skal altid tage udgangspunkt i de oplysninger, som Socialtilsyn Midt er i besiddelse af vedr. det konkrete tilbud.
I det driftsorienterede tilsyn indhenter Socialtilsyn Midt relevante oplysninger om tilbuddet.
Oplysningerne bliver bl.a. indhentet ved at:
– aflægge anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg.
– indhente oplysninger fra tilbuddet, bl.a. gennem tilbuddets seneste årsrapport.
– indhente oplysninger om tilbuddet fra de kommuner, der har ansvaret for de enkelte borgeres ophold i tilbuddet.
– indhente oplysninger fra ansatte og borgere i tilbuddet samt fra andre relevante personer.
En del af de relevante oplysninger kan indhentes fra tilbuddet ved hjælp af et oplysningsskema, som tilbuddet udfylder og indsender til socialtilsynet. Oplysningerne kan f.eks. bruges i forberedelsen af et anmeldt tilsynsbesøg og i samtaler med ledelse, ansatte og borgere.
Ved det driftsorienterede tilsyn bedømmer Socialtilsyn Midt, om tilbuddet opfylder kvalitetsmodellens indikatorer og kriterier.
Som led i det driftsorienterede tilsyn skal Socialtilsyn Midt vurdere, om tilbuddenes organisatoriske og økonomiske forhold understøtter, at det enkelte tilbud har den fornødne kvalitet og økonomiske bæredygtighed. I den forbindelse indhenter Socialtilsyn Midt oplysninger om tilbuddets daglige drift og godkender budgettet.